Tato nápověda se snaží zjednodušeně vysvětlit princip vyhledávačů jako je
http://www.google.com a podobné.
Vyhledávač má k dispozici databázi hesel přiřazených ke stránkám a obrázkům na internetu. Při hledání nějakého hesla nebo kombinace hesel se používá tato databáze, neprohledává se tedy celý internet (to by bylo technicky nemožné), ale pouze texty na serveru vyhledávače, které vyhledávač postupně automaticky z internetu stahuje, tzv. "indexuje".
Indexování probíhá tak, že vyhledávač prochází stránky skrze náhodné odkazy a každou novou nebo aktualizovanou stránku odešle do své databáze, a pokračuje dalším náhodným odkazem ze stránky. Tak se postupně dostává na nové stránky a nové servery, na které vedou odkazy z jiných. Vyhledávače zpravidla neprochází stránky celé přes všechny odkazy, ale jen do určité úrovně (např. po několika přechodech po odkazech skončí a vrátí se na úvodní stránku). Není tedy pravda, že by vyhledávač prohledával
všechny informace na internetu. Získanou stránku analyzuje, jednotlivým slovům (heslům) přiřadí podle určitých pravidel významnost, případně i ze stránky stáhne obrázky, uloží je na vlastní server a opět k nim přiřadí hesla podle důležitosti.
Čím hlouběji je stránka, tím má heslo nižší význam (důležité informace mají být ("na povrchu"). Lépe ohodnocené stránky se ve výsledcích hledání zobrazují dříve. Ohodnocení velice pomáhají odkazy z jiných stránek, které se neodkazují na úvodní stránku, ale třeba na nějakou "hlubší", a tím ji vlastně dostanou "na povrch". Čím více jiných stránek se tedy na určitou stránku odkazuje, tím lepší je její pozice ve výsledcích vyhledávání. Další faktory jsou umístění hesla ve stránce (heslo na začátku textu má větší důležitost), umístění hesla v nadpisech, názvu a URL stránky, velikost a styl písma (tučné heslo je důležitější). Vliv má i správný (validní) zápis
HTML kódu. U obrázků sleduje vyhledávač zejména atributy ALT a TITLE udávající textový popis obrázku. Dále k obrázku přiřadí hesla z textu z jeho okolí, může se tedy jednoduše stát, že při vyhledávání nějakého hesla je nalezen nesouvisející obrázek, protože byl na nějaké stránce zobrazen v blízkosti hledaného slova.
Stránky se na serveru vyhledávače čas od času aktualizují, hledají se na nich nové odkazy atd. Pokud ale stránka zmizí, na serveru vyhledávače ještě po nějaký čas zůstává, proto některé z výsledků vyhledávání vedou na neexistující stránky. Většina vyhledávačů denně projde a aktualizuje omezený počet stránek z jedné domény za den, aby tím stránky nezpomalovala a neplýtvala objemem přenesených dat (což se většinou promítá do ceny i rychlosti připojení serveru). Obrázky se potom aktualizují a přidávají ještě vzácněji, neboť představují oproti textu daleko větší objem dat.