Jiří Novák [ 31.08.2015 16:55:32 ]: Ahoj, vycházel jsem z textu v příručce "Vybrané otázky autorského práva pro potřeby škol" které lze stáhnout na adrese
http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/p... a následně kontaktoval autorku textu se specifičtějším dotazem, cituji relevantní úryvek:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Můj dotaz: "Ve Vašem textu uvádíte "... lze si pořizovat rozmnoženinu pro osobní, popř. vlastní vnitřní potřebu. Např. je možné využít fotografie či obrázky z internetových verzí deníků a časopisů pro ilustraci v prezentaci zpracované pedagogem". Jen abych to správně chápal a tazatelům správně interpretoval - pro prezentace je možné bez domluvy s autorem využít jakoukoliv fotografii (ideálně však s uvedením autora a
zdroje) a je to podle zákona v pořádku. Co když ale pedagog chce nebo musí umístit prezentaci ke stažení třeba na web školy pro studenty či jiné pedagogy? Tam už se to jako vnitřní potřeba chápat nedá a je třeba se s jednotlivými autory domluvit, chápu to správně?"
Odpověď: ...Použití cizích obrázků či fotografií do prezentací bez svolení autorů je možné v rámci pravidel stanovených v
§ 31 odst. 1 písm. b) a zejm. c) autorského zákona, tj. půjde o užití při vyučování pro ilustrační účel, rozsah by neměl přesáhnout sledovaný účel a vždy by měl být uveden autor a zdroj (je-li to možné, tj. zejm. je-li u obrázku či fotografie uveden). Zjednodušeně řečeno, týká se to zejm. užití fotografií majících informační hodnotu, obsahujících doplňující informaci k textu prezentace (či odborného textu v učebním materiálu apod.). Problematické jsou především takové ty obrázky pro "pobavení", "zpestření" apod., u nichž mohou být výše zmíněná kritéria možná hůře splnitelná.
Forma vyučování není autorským zákonem vymezena, tudíž může jít i o různé formy distančního studia apod. Samozřejmě, jakmile se něco objeví na volně přístupných webových stránkách, je větší pravděpodobnost, že se autoři budou cítit více dotčeni na svých právech (ať už oprávněně či nikoli), než je tomu v případě použití fotek či obrázků tzv. off-line.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Z čehož mi vyplývá, že učitelé se na použití fotografií do prezentací domlouvat s autory nemusí (byť to každého autora potěší a zvýší to jeho ochotu dávat fotografie na BioLib), ale jakmile jsou ty prezentace někde online, minimálně z toho může být velké mrzení. Někteří profesionální fotografové co znám jsou přímo zastupování firmami, které dohlíží na správné použití jejich fotografií a ty z pokut mají provizi a ta hranice mezi ilustračním/zpestřujícím použitím je neostrá, nerad bych některým právníkům křivdil, ale myslím si o nich svoje. Z pohledu těch fotografů to na druhou stranu chápu, protože obrázky se kradou nehorázně a když se někdo fotografováním živí, škody jsou velké a člověk to sám všechno nedokáže uhlídat. Ještě bych se vrátil k těm DUMům, sice nevím, zda je to ještě aktuální, ale byl to projekt z peněz EU, kdy školy dostávaly za vypracování DUMů odměny, takže tam je řekl bych použití fotografií bez domluvy s autory (pokud nejsou fotky ve svobodné licenci) předem vyloučeno. A k těm táborům, asi je to zase věc názoru, já bych to bral jako vyučování, ale záleží na řadě faktorů, například zda je to hlavní náplň nějakého placeného kurzu, nebo přednášející dostane finanční odměnu, pak by to asi v pořádku nebylo.